Nieuws & Reacties

Nieuws & Reacties

Over dit blog

Op deze pagina zal ik nieuwe, mogelijk interessante, links en informatie plaatsen.

Iedereen kan een reactie plaatsen op een post.
Wil je zelf een vraag, bericht of opmerking plaatsen stuur dan een mailtje naar info@samendoenboekelo.nl, dan voeg ik je toe zodat je kunt inloggen.

"Friemelding" voor kleine en grote friemlaars

Nieuws & ReactiesPosted by Jeanet Nijhuis Thu, November 13, 2014 21:51:52

"Friemelding" voor kleine en grote friemelaars!

Hoeveel volwassenen zouden het doen?
Poppetjes en figuurtjes tekenen tijdens een telefoongesprek?
Spelen met een pen tijdens een vergadering?
Neuspeuteren tijdens het wachten voor het stoplicht?
Spelen met een ring?
Of……of…..

Veel mensen bewegen tijdens het wachten, het zich concentreren of luisteren. En als kinderen het doen vinden we het raar.
Dat is pas gek eigenlijk.

Waarom friemelt een kind

Een kind is in ontwikkeling en dat betekent dat alle functies die wij als volwassenen automatisch doen en kennen, bij een kind in lering zijn. Het ene moment staat in de ontwikkeling het leren door bewegen op de voorgrond en op andere momenten, vooral vanaf groep 3, het leren leren van de schooltaken. En als het hoofd leert, doet het lichaam vaak mee.

Wat doen kinderen als ze leren

Let maar eens op kinderen die geconcentreerd aan het tekenen zijn of kinderen die schrijven. Het puntje van de tong komt uit de mond of de letters worden uitgesproken. Tijdens mijn werk zie ik regelmatig dat kinderen friemelen aan hun kleren, schoppen met hun voeten of aan hun haren draaien als ik geconcentreerd met hen in gesprek ben. Ouders/leerkrachten die erbij zijn, raken hierdoor nogal eens geïrriteerd en manen hun kind tot rust. Ik vraag hen dan meestal eens naar het gezicht van hun kind te kijken wat meestal wit is van de concentratie. Ik leg dan uit dat als het hoofd zo hard aan het werk is, het heel goed en natuurlijk is dat de spanning die dat oproept via het lichaam een uitweg vindt. Opeens kijken ze dan heel anders naar het gefriemel, al is niet bij iedereen de irritatie zo snel weg te nemen. Eigenlijk is dat wel jammer want het friemelen heeft wel degelijk een functie. Namelijk de spanning fysiek afvoeren afvoeren die het werken met het hoofd oproept.

Uitgestelde aandacht

Dan is er nog het punt van uitgestelde aandacht. Op scholen wordt steeds meer zelfstandig gewerkt. Dit vraagt nogal veel van kinderen die moeite hebben zich op hun schooltaken te concentreren. Dit uit zich in rond kijken, bewegingsonrust, praten met andere kinderen of gaan zitten dromen. Vooral als een kind even niet verder kan met zijn werk, moet hij vaak even geduld hebben voor de leerkracht hem kan bijstaan. Daarnaast moet het kind leren het probleem eerst zelfstandig denkend op te lossen. Dit dilemma kan veel bewegingsonrust oproepen en zo kan een vicieuze cirkel ontstaan. Spanning leidt vaak tot nog meer bewegingsonrust en friemelen en niet iedere leerkracht en/of ouder is daar tegen bestand.

Wat kan helpen

Het onderdrukken van de beweeg of friemel impuls lijkt niet zo verstandig. bedenk maar eens wat er gebeurt als jij een poppetjes tekenaar bent tijdens het bellen en dat wordt stelselmatig verboden. De spanning gaat dan aardig oplopen en reken maar dat er een soort uitbarsting komt als het gesprek maar lang genoeg gaat duren.
Zo werkt het dus bij kinderen ook, al zal de uitbarsting van opgehoopte lichamelijke spanning sneller knallen.
De gouden regel die ik altijd gebruik, is de vraag stellen:

Wat moet er voor in de plaats komen’

Daar kan je het heel goed over hebben met je kind die friemelt.
Gaan de knopen altijd stuk door gefriemel, zijn de mouwen van de truien altijd ‘uitgevreten’ en heeft je kind kale plekken bij de oren?
Verzin iets nieuws, wat tegemoet komt aan de behoefte om te bewegen en spanning af te voeren, en leer de nare gewoonte van friemelen op de verkeerde plek af.

Hulpmiddelen

Al heel lang zijn er zogenaamde knijpballen op de markt, maar ik vond het altijd net niet voldoende. Voor lekker friemelen voldoen ze niet omdat je je spieren moet aanspannen en dan word je er ook nog moe van :-). Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Kauwgom is ook een beproefd middel, maar dat is voor op school natuurlijk ook geen optie. Voor wiebelende en onrustige benen kun je een fietsband of touw tussen de stoelpoten binden waar kinderen met hun voeten tussen kunnen bewegen om de onrust enigszins in banen te leiden. Ook kan een zachte bal in een laatje op de grond helpen.

Tangle

De nieuwste vinding op friemelgebied is de tangle en ik moet zeggen: ‘hij is perfect’. Een tangle is een soort slangetje opgebouwd uit verschillende segmenten die je eindeloos kan blijven bewegen. De tangle met een heel dun foamlaagje is wordt redelijk snel kaal en vies, maar je hebt ook een hardplastic variant.
Een groot aantal kinderen waar ik mee werk hebben een tangle gekregen ze waren er allemaal weg van.

Vooral omdat is gebleken dat de tangle helpt bij concentratieproblemen doordat de hersenen een bepaalde mate van alertheid houden.

Ik stel dan ook voor dat vooral mannelijke autobestuurders een tangle in de auto krijgen voor bij het stoplicht, dat vergadertafels naast de suiker en melk tangles verschaffen en dat klassen ruim voorzien worden van verschillende tangles.

De tangle is voor particulieren te koop via Intertoys http://www.intertoys.nl/speelgoed/tangle

En voor mensen uit het onderwijs via o.a. Pica http://www.uitgeverijpica.nl/titels/tangles


Kende jij de Tangle al, gebruik jij hem al en/of zou jij de Tangle aanraden? Laat maar horen!







  • Comments(0)//nieuwsenreacties.samendoenboekelo.nl/#post3

Je kind zelfvertrouwen geven

Nieuws & ReactiesPosted by Jeanet Nijhuis Sun, March 23, 2014 22:06:26

7 manieren om je kinderen meer zelfvertrouwen te geven

Geluk, gezondheid en succes; we wensen het onze kinderen allemaal toe. Maar hoe kun je je kind helpen het te bereiken? En hoe maak je je kind weerbaarder tegen pesten? Door zijn of haar zelfvertrouwen te vergroten.

Beledigingen, pesterijen en pijn zijn onderdeel van het leven en kunnen veel impact op een kind hebben. Maar een kind dat veel zelfvertrouwen heeft, is vaak veerkrachtiger en beter in staat om te gaan met tegenslagen. “Een zelfverzekerd kind staat sterker in zijn schoenen en voelt minder de behoefte om “de groep” te volgen”, zegt Robi Ludwig, ouderschapsexpert. Klinisch assistent-professor Lore Evans voegt daar nog aan toe dat een kind met zelfvertrouwen minder vatbaar is voor emotionele problemen. Een zelfverzekerd persoon kent zijn sterke en zwakke punten en leert sneller van anderen, in plaats van zich bedreigd te voelen door hen. Zelfverzekerde kinderen worden niet alleen minder snel gepest, maar pesten zelf ook minder vaak anderen.

Met de onderstaande 7 tips van onze experts help je je kind om zich te ontwikkelen tot een zelfverzekerd en vriendelijk persoon, iemand die onafhankelijk kan denken en respectvol is tegenover anderen.

1. Toon acceptatie

“Het is prima om een eigen mening te hebben, maar als je mensen vernedert, bijvoorbeeld op grond van hun huidskleur, financiële situatie of geaardheid, predik je haat”, aldus Dr. Ludwig. Zelfs een uitspraak over iemands kleding of intelligentieniveau kan een kind lange tijd bijblijven.

Een zelfverzekerd kind zal eerder compassie voelen jegens anderen, minder oordelen en niet op anderen neerkijken. Een kind met zelfvertrouwen zal zich niet meteen tegen de pestkop uit de klas keren, maar zal wel eerder de zondebok betrekken bij spelletjes en activiteiten.

2. Leer goede manieren aan

Etiquette lijkt misschien iets uit een vervlogen tijdperk, maar het hebben van goede manieren is een tijdloze kwaliteit: weten hoe je iemand de hand moet schudden, goede tafelmanieren en weten hoe je beleefd en respectvol omgaat met anderen helpen ook het zelfvertrouwen te vergroten.

Werk ook aan lichaamshouding. Een goede lichaamshouding laat het kinderen zich niet alleen zelfverzekerd voelen, maar laat ze dit ook uitstralen. Daarnaast is oogcontact belangrijk. Geef zelf het goede voorbeeld door je telefoon weg te leggen en je kind onverdeelde aandacht te geven. Bewust aanwezig zijn is de sleutel tot goede manieren.

3. Geef welgemeende complimentjes

Kinderen zijn intelligenter dan vaak wordt gedacht. Zomaar een betekenisloos complimentje geven of iets zeggen dat niet echt van toepassing is, is voor een kind ongeloofwaardig. Zeg dus niet tegen je dochter dat ze een geweldige tennisser is als ze dat niet is. In plaats daarvan kun je zeggen dat je trots op haar bent, omdat ze zo goed haar best doet en goed naar de coach luistert. Zulke welgemeende woorden komen veel beter aan en stimuleren het zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.

4. Stimuleer natuurlijke interesses

Je kunt je kind niet dwingen allerlei activiteiten te ondernemen die je wellicht zelf in je jeugd had willen doen. Het is beter om kinderen de ruimte te geven om te ontdekken waar hun eigen interesses liggen en hen daarbij te stimuleren.

5. Maak je kind onafhankelijk

Ouders willen het leven van hun kind gemakkelijk en het liefst probleemloos laten verlopen. Maar je kind altijd willen beschermen kan ook een verkeerd signaal afgeven. Als je alle problemen voor je kind wilt oplossen, breng je de boodschap over dat hij of zij daar zelf niet toe in staat is. Zelfvertrouwen krijg je door te leren hoe je om moet gaan met verschillende situaties. Wanneer je kind een beslissing moet maken, grijp dan niet meteen in, maar luister. Als een beslissing verkeerd uitpakt, kunnen jullie hier samen over praten.

6. Laat je kind meehelpen in de huishouding

De truc hierbij is om kinderen de taken te laten doen die aansluiten bij hun interesses. Als je dochter een oog voor organiseren heeft, laat haar dan de boodschappen uitpakken en in de koelkast sorteren. Is je zoon gefascineerd door auto’s? Laat hem dan meegaan naar de auto-wasserette en laat hem zelf de binnenkant schoonmaken.

7. Ondersteun je kind bij het aannemen van een identiteit

Als ouder heb je veel invloed op je kind, maar je bent niet de enige. Vriendjes, leraren en alle andere mensen met wie ze in aanraking komen hebben, naast de media, ook invloed op de belevingswereld van kinderen. Je kunt deze invloeden natuurlijk niet controleren. Wat je wel kunt doen, is verkeerd gedrag van iemand in de omgeving aankaarten om normen en waarden toe te lichten. En vergeet niet zelf het goede voorbeeld te geven!



  • Comments(0)//nieuwsenreacties.samendoenboekelo.nl/#post2

Voorbeeld praktische hulp door Samen Doen

Nieuws & ReactiesPosted by Jeanet Nijhuis Sun, April 07, 2013 22:22:45
Voorbeeld praktische hulp door Samen Doen:

Moeder merkt dat haar zoon niet lekker in zijn vel zit op school. Als hij opgehaald wordt is hij het eerste uur druk, schreeuwerig en mopperig.
Samen gaan we aan tafel zitten en maken een overzichtje: wat vind ik leuk/ wat vind ik niet leuk op school.
Kind geeft aan wat waar onder moet komen te staan.
Eerst praten we over de lijst “leuk”. Daarna praten we over welke “niet leuk” we kunnen aanpakken (niet alles is op te lossen/aan te pakken).
Het blijkt dat hij onder andere de vrije kies werkjes in de klas niet leuk vindt (“die ken ik allemaal toch al, ik wil meer leren”).
Samen overleggen we of hij misschien een werkboekje in zijn la kan leggen die hij op de vrije momenten mag doen. Dit wil hij wel. Samen zoeken we een werkboekje uit (boekje spelend leren). Moeder gaat ’s morgens met juf in overleg. Juf vindt het een goed plan en het boekje komt in zijn la.
Tot op vandaag heeft deze jongen het boekje nog maar één of twee keer gepakt maar het feit dat het mag en kan geeft al ruimte voor deze jongen!
Uiteraard werkt in deze de leerkracht geweldig mee!

Vaak is het zo dat als je een oplossing biedt, deze helemaal niet perse nodig is…

Vaak is het besef van de aanwezigheid van de oplossing al genoeg.

Zie het als jouw eigen wijnglazen voorraad… Je drinkt zelf geen wijn maar je hebt wel wijnglazen (en wijn) in de kast staan…, voor het geval je spontaan visite krijgt die wel wijn drinkt. De zekerheid dat je de visite wijn kunt schenken in de "juiste glazen" maakt dat je er niet meer aan denkt, aan hoeft te denken.

Jeanet

  • Comments(0)//nieuwsenreacties.samendoenboekelo.nl/#post1

Herkent u dit?

Nieuws & ReactiesPosted by Jeanet Nijhuis Thu, April 04, 2013 23:02:46

Herkent u dit:

Je ziet dat je kind zijn/haar draai niet kan vinden en je maakt zich zorgen om zijn/haar welzijn.
Voor kinderen kan het komen door omstandigheden zoals bijvoorbeeld: op het sociaal-emotionele vlak, gebeurtenissen op school, stagnatie in de ontwikkeling of gebeurtenissen thuis.
Zit je hierdoor als opvoeder in een negatieve spiraal?

Samen Doen is er speciaal voor alle kinderen en jongeren van 4 tot 16 jaar en hun ouders/opvoeders.

Tijdens de begeleiding staat het kind of jij/jullie en de hulpvraag centraal.
Doel van de begeleiding is te zorgen dat het kind zelf controle krijgt over datgene waar hij of zij mee zit en dat er een keuze is.
Het kind leert zelf, of door jou/jullie te vertrouwen op zijn of haar eigen sterke kanten

Ik wil me richten me op het versterken van de eigen kracht van kind én ouder(s)!!


Bel of mail voor informatie: 06-55334295 / info@samendoenboekelo.nl

Een vraag, reactie of persoonlijk bericht plaatsen op dit blog of mijn facebook pagina (https://www.facebook.com/SamenDoen?fref=ts) kan uiteraard altijd!

Jeanet

  • Comments(3)//nieuwsenreacties.samendoenboekelo.nl/#post0